Wyjazd naukowy doktorantów do Bratysławy

Sprawozdanie z wyjazd naukowego doktorantów
teologii pastoralnej do Bratysławy w dniach 12-14 maja 2013 r.

W dniach 12-14 maja 2013 r. doktoranci teologii pastoralnej Wydziału Teologicznego UKSW w Warszawie zorganizowali swój doroczny wyjazd naukowy. W tym roku udaliśmy się na Słowację. Wyjazd połączony był z udziałem w międzynarodowym sympozjum naukowym zatytułowanym „Na cestách novej evanjelizácie” („Na drogach nowej ewangelizacji”), które zostało zorganizowane przez Wydział Teologiczny Uniwersytetu w Trnavie z siedzibą w Bratysławie we współpracy z naszym wydziałem.

Do Bratysławy dotarliśmy w niedzielę wieczorem 12 maja. Zostaliśmy tam serdecznie przywitani przez gospodarzy - Ojców Jezuitów, u których zostaliśmy zakwaterowani. Następnego dnia uczestniczyliśmy we wspomnianym sympozjum będącym próbą określenia istoty nowej ewangelizacji w kontekście uwarunkowań społeczno-kulturowych działalności Kościoła w Polsce i na Słowacji. Pastoraliści prezentowali propozycje i twórcze poszukiwania sposobów realizacji idei nowej ewangelizacji w parafii oraz poprzez media. Pośród prelegentów znaleźli się m. in.: ks. prof. dr hab. Jan Przybyłowski, ks. dr Tomasz Wielebski, dr Mateusz Tutak, dr Ewa Skwarska, dr Monika Sulej, ks. mgr lic. Ryszard Sawicki i ks. mgr Rafał Zieliński. Zaprezentowane referaty w wersji anglojęzycznej niebawem ukażą się drukiem w czasopiśmie naukowym „Studia Aloisiana”.

Podczas wyjazdu nie mogło zabraknąć czasu również na spacer po Bratysławie. Łatwo daję się zauważyć w stolicy liczne obce wpływy - austriackie, węgierskie, czeskie i polskie. Podziwialiśmy rynek z miłym kameralnym klimatem oraz stojący przy nim Stary Ratusz. Swoje kroki skierowaliśmy ku największemu obiektowi zabytkowemu w mieście, którym jest Zamek Bratysławski. Wzorem starych twierdz usytuowany jest on na 85-metrowym wzgórzu nad rzeką Dunaj. Widoczny jest z daleka i doskonale wyróżnia się z panoramy miasta. Naszą uwagę przykuwały zabytkowe kościoły, a zwłaszcza katedra św. Marcina - gotycki symbol miasta. To w niej w latach 1563-1830 koronowano dziesięciu królów i jedną królową – Marię Teresę Habsburg.

Bratysława leży w bliskim sąsiedztwie Austrii i Węgier. Austriacka stolica oddalona jest od Bratysławy zaledwie godzinę drogi autem. Dnia 14 maja, po porannej Eucharystii sprawowanej w kaplicy Ojców Jezuitów, udaliśmy się w drogę powrotną przez Wiedeń. Zawitaliśmy do zamku Schönbrunn, zwanego Wiedeńskim Wersalem. Z tym pałacem i parkiem wiąże się wiele historycznych wydarzeń. Za panowania Marii Teresy stanowił on letnią rezydencję dworu cesarskiego. Dzieciństwo spędziła w nim Maria Antonina, późniejsza królowa Francji. To tam zachwycił swoim talentem cesarzową i jej dworzan młodziutki Mozart. Tam w 1805 i 1809 r. urządził swój sztab generalny Napoleon Banaparte. Tam urodził się i umarł cesarz Franciszek Józef. Tam… spróbowaliśmy niepowtarzalnego smaku wiedeńskiej kawy, tzw. Café mélange.

W Wiedniu skorzystaliśmy także z gościnności pallotyńskiej i zaproszenia na obiad u ks. Artura Stępnia SAC, proboszcza parafii Neumargareten w 12. dzielnicy. Tym miłym akcentem pożegnaliśmy Wiedeń i udaliśmy się w podróż powrotną do Warszawy. Ci spośród pastoralistów, którzy byli w austriackiej stolicy po raz pierwszy, stwierdzili, że „była to wisienka na torcie”.

Z niecierpliwością czekamy na kolejny wyjazd w gronie doktorantów i profesorów. Tym razem może będzie to Paryż…